Verkstadstips!

Däck


För att få reda på vad som får vara monterat på respektive bilmodell så måste man alltid titta i registreringsbeviset som talar om vad denna bil är typad med för storlek. När du byter däck och fälg får rullomkretsen inte förändras mer än +/- 5% jämfört med rullomkretsen på hjulen som bilen är typgodkänd  för. Rullomkretsen motsvarar det sträckta hjulet rullar på ett varv.  Tala med din däckleverantör så hjälper han dig med vad som du får använda för däck dimensioner.
När det gäller lufttryck i däcken så finns det 2 olika synsätt. Det ena är biltillverkarens som kallas komforttryck (som mäts fram)och det är när bilen rullar tystats med en person i bilen och det andra är det däcktillverkarens och det är att bilen skall rulla lätt med minsta däckslitage, bränsleförbrukning samt trafiksäkert.
Lufttrycket för en medelklass bör ligga på ca 2,5 kg under normal körning och under t.ex. semestern då man oftast har mer last och fler personer i bilen höjer man till 2,7 – 2,9 kg. MGF MGTF fram ca 2.2 bak ca 2,5 kg


Sänkning av MGF med vätskefjädring

Vill du sänka din MGF så tänk på att INTE sänka den mer än vad fabriken har som lägsta höjd rekommendation för just din bil, det skadar bilen mer än vad många tror samt att komfort, vägegenskaperna, däckslitaget påverkas. När du har ändart höjden på bilen skall du alltid göra en 4-hjulsmätning på bilen för att få bästa köregenskaperna och minsta däckslitaget.
Fjädringssystemet (gummibälgarna) kan gå sönder och det kan bli väldigt kostsamt och en sänkning kan också påverkar kylningen till motorn.
Om bilen ska sänkas ska man använda en sänkningssats samt byta gummibussningarna i bakvagnen.
Du skall ha rätt tryck i vätskefjädringen för att få bästa komfort och säkerhet.
För att få detta korrekt gjort så råder vi er att kontakta våra auktoriserade verkstäder så hjälper de dig med din bil


Brustna cylinder toppackningar till K4 motorer

(MGF, MGTF, MGZR, MGZT, ROVER 25, Rover 45, Rover 75)
När det gäller toppackningarna har det tyvärr funnits problem men sedan några år tillbaka är detta löst med en ny toppackning (MLS). Använd originalpackningen så slipper ni dessa problem framöver, använd INTE packningar från tillbehörföretagen.
När man byter toppackning skall nya toppbultar också bytas, är toppackningen bytt tidigare så rekommenderar vi att även byta infästningen som håller bultarna nere i sumpen.
På dessa bilar med motorn bak så är det inte alltid enkelt att få ut all luft ur vattensystemet men det är mycket viktigt att verkligen se till att all luft är ute innan ni börjar köra med bilen.
Det har framkommit ny information när det gäller att det läcker in vatten i motorn och oljan, där man då byter toppackning innan man undersökt vad som kan vara orsaken. AngloCars i Getinge har konstaterat att det på ett antal MG och Rover bilar med K4 motorn (4cyl) inte varit toppackningen som brustigt utan att det varit gummipackningen i insugningsröret som brustigt och orsakat att motorn under gång sugit in vatten genom denna gummipacknings yttre tätningar. Detta har inte upptäckts trots att man provtryckt kysystemet


Bromsar

Bromsar är dagens stora problem med dagens miljö samt ekonomikörning. Bakbromsarna rostar eftersom de inte används och för att inte behöva byta bromsskivor bak, för att slippa detta så kan du när du är ute och kör öka upp farten till ca 100 km, trampa till kraftigt på bromspedalen så du känner att ABS går in och arbetar tills bilen står stilla, kör igen och efter en stund upprepar du detta. Det är viktigt att när du nu skall göra detta att du verkligen stampar till på bromspedalen så du får ABS att verkligen gå in på alla hjulen annars fungerar det inte.Glöm inte att byta bromsolja vartannat år eftersom det bildas kondensvatten i bromssystemet. Använd bromsolja som har märkning minst DOT 4 ingen silikon bromsvätska


Motorolja

Motoroljan är viktig och det finns vissa regler som bör följas. På MG/Rover varierar serviceintervallerna mellan 2000 till 2500 mil.  Oftast kör vi inte så långt per år och då gäller nästa regel, att om du inte kör enligt boken skall du byta motorolja och filter en gång per år (se under serviceschema på vår hemsida).
Använd riktig motorolja som uppfyller de krav som bilmärket föreskriver, här skiljer det sig markant mellan motoroljor.
Till MG/Rover används 10W 40 delsyntet olja av god kvalitet.
Slå inte i helsyntetolja om du har en äldre bil och för gör man det så rensar denna olja med påföljd att motorn kan börja förbruka olja. Vi rekommenderar delsyntet av bra kvalitet. Tyvärr skiljer inte priset så mycket på bra och dålig olja.
Det är bra att någon gång tvätta motorn invändigt i samband med oljebyte med Pro Tec för att slippa att vevhusventilationen sätts igen och att det blir övertryck i motorn som påföljd att oljan kan tryckas ur motorn.
Klicka här för att se Oljerekommendationer. 
Oljeservice http://pro-tec-sweden.se/index.asp?id=92


Rengöring av bränslesystemet

Kör man inte så mycket med bilen så kan man behöva tvätta spridare och bränslesystemet någon gång för att dessa skall vara rena och att motorn ska gå jämt och också spara bränsle, här kan du använda Pro Tec.
På Rover 75/MGZT skall man byta bränslefilter mellan 7000 – 10000 mil eftersom detta kan sättas igen 
Bränsleservice http://pro-tec-sweden.se/index.asp?id=93


Rost

För att skydda bilen innan rosten startar föreslår vi att ni under sommaren, när det är varmt, tar fram oljekannan. Köp en liter tunn motorolja, kan vara en mineralolja, spruta in detta i dörr- och hjulhus samt alla konstiga ställe som kan rosta. På Rover 75/MGZT tar du och sprutar tunn penetrerande tectyl på ovansidan på alla 8 gångjärnen så slipper ni att få in vatten i kupén.


Elfel kan också vara dålig kontakt i jordpunkterna

Om ni råkar ut för ett elfel, be då er mekaniker att först titta på jordpunkterna i bilens A stolpe
vänster och höger sida innan man börjar söka efter elfelet, oftast är dessa jordpunkter ärgade och måste rengöras.


När skall man byta kamrem?

Kamremmar skall bytas enligt serviceboken vid ca 150 000 km eller vart 6 år. Det som först uppnås är det som gäller och inget annat. Skulle kamremmarna brista på grund av att man inte följt fabrikens rekommendationer och som påföljd att motorn rasar gäller tyvärr inte er maskinskadeförsäkring eftersom man räkna detta som bristande underhåll.